יום רביעי, 30 בספטמבר 2015

מצילי חיים או משת"פים



מודל חדש לאכיפת מהירות בכבישים באמצעות מצלמות
תוך שימוש בתורת המשחקים, פיתחו סטודנטיות מקמפוס טל של 'המרכז האקדמי לב' מודל שהוכיח עצמו כיעיל יותר להורדת מהירות התנועה ולהגברת הבטיחות בכבישים
מאת: הילה פלאח

סטודנטיות בקמפוס טל של 'המרכז האקדמי לב' פיתחו מודל חדשני להפעלת מצלמות מהירות בכבישים, אשר בניסוי שערכה משטרת ישראל ב- 109 מצלמות ברחבי הארץ הוכיח עצמו כיעיל במיוחד.  כבישי ישראל מלאים בנהגים ממהרים, ולא פעם הם ממהרים קצת יותר מידי, עד כדי סיכון בטיחותי חמור.  מצלמות המהירות המוצבות בנקודות שונות לא אפקטיביות מספיק, בעיקר כי הנהגים למדו את מיקומן ואופן הפעלתן ויודעים להיזכר בנקודות אלה.  בדיוק לזה המודל החדש בא לתת מענה, ולהאט את קצב התנועה.

          "המודל הזה מתחשב באילוצי המערכת השונים, ובהתאם להם בונים סידור רנדומלי של סף אכיפה כך שהנהגים יהיו תמיד באי וודאות, וכתוצאה מכך יאלצו להוריד מהירות בכל מקום", מסבירות חנה צור ודנית ארזי, סטודנטיות במרכז האקדמי לב שפיתחו את המודל.  "ניגשנו לפתח את המודל תוך שימוש בתורת המשחקים, כמשחק בין המשטרה לבין ציבור הנהגים.  כאשר המשטרה מעוניינת למנוע מהנהגים אפשרות ללמוד את מערכת וכך לעקוף אותה, ויחד עם זה גם לא להביא לאכיפת יתר אשר תעמיס על בתי המשפט.  המטרה היא פשוט להביא לנהיגה חוקית וזהירה בכל מקום, תוך שימוש מושכל ונכון במערכת הקיימת".

          מנחת הפרוייקט היא ד"ר אירית נוביק.  המשמעות של השימוש במודל החדש היא שבאמצעות אותם המשאבים ניתן להביא לאכיפה יעילה יותר, למנוע מעברייני תנועה להערים על מערכת האכיפה וכך להוריד את רמת הסיכון בכבישים.

מקור: "השבוע" בפתח תקווה, מבית "קו עיתונות".  גיליון 1134
יום שישי, י"ג באלול תשע"ה – 28/8/2015
עמוד 24


בקיצור, המטרה היא לשגע ולהכשיל את נהגי ישראל?!
יעני, אם הנהג הישראלי חושב שהוא "אויבער חוכעם" או "גְּרוֹיְסֶה חוּכֶם" על המשטרה... באה ד"ר נוביק, ופיתחה שיטה של "אויבער אויבער חוכעם".

מצער מ-א-ו-ד לגלות שיש אנשים מוכשרים המשתפים פעולה עם "משטרת ישראל", בפרוייקט הידוע לשימצה – א'3, והמוכר לציבור בדמות מצלמות המהירות החדשות, הפזורות ברחבי הארץ.

עצוב מ-א-ו-ד להיווכח שאנשים מוכשרים משתפים פעולה בתכנית שמטרתה לסחוט ולהכשיל את הנהג הישראלי, ואיננה ממוקדת להוריד מהכביש את העבריינים המסוכנים באמת, ולהציל חיים.

היה מתאים יותר לפתח מודל חכם באמת, לגורמי הסיכון האמיתיים, כמו:
-         זיהוי "מהירות מסוכנת" (כלומר, "חוקית" אך שלא בהתאם לתנאי הדרך).
-         איתור נהגים "לא צפויים".  באנגלית, קוראים לסגנון נהיגה כזה: Erratic driving.
-         איתור נהגים שלא שמים לב למתרחש סביבם.
-         ניתוב מקסימאלי של כח האדם במשטרה (כולל מתנדבים), לשם אכיפה איכותית, בשטח (ולא רק בשלט רחוק); כולל ייעוד שוטרים לוויסות וכיוון תנועה במקומות פקוקים ובעייתיים.

... מטריד מאוד ש- "מיטב המוחות" של ישראל, ממשיכים, כאילו בזדון, להתמקד במהירות מופרזת;  שכבר הוכח, שחלקה בתאונות קטלניות, הוא שולי ביותר.  

הביטוי "יעיל במיוחד", הזכיר לי את המאמר "אושוויץ כמשל: האם יעילות היא מטרה מקודשת?".

כל מי שעוזר לשכלל את שיטת האכיפה הקלוקלת הזו (שעדיין חביבה על משטרת ישראל) לא רק שאינו מסייע בהצלת חיים... אלא ההפך הוא הנכון; לא עלינו, רח"ל.

צר לי לקלקל את החגיגה, אבל חייבים להפסיק לשחק... ולעצור את המגמה הזו, של התרכזות בטפל, ולא בעיקר.

"כל מדינה חייבת למצוא את השילוב הנכון של צעדי מדיניות כדי לקדם חדשנות ולממש את הפוטנציאל היצירתי של הכלכלה שלה", אמר מנכ"ל WIPO, פראנסיס גורי, בדברי ההסבר למדד.

לקריאה נוספת 1:

לקריאה נוספת 2:

לקריאה נוספת 3:


10 דוגמאות ל- Erratic driving

 
 

 
 

 
 



23 תגובות:

  1. האכיפה לא עובדת: הרבה יותר דו''חות, הרבה יותר הרוגים
    http://rotter.net/forum/scoops1/261981.shtml
    מתחילת 2015 עלה מספר דו"חות התנועה שרשמה המשטרה לנהגים בכ-23%, ומספר הדו"חות שהפיקו מצלמות המהירות עלה ב-26%. אלא שלמרות הזינוק באכיפה, מצב הבטיחות הידרדר. מספר ההרוגים בתאונות עלה מתחילת השנה ב-14% ומספר התאונות הקטלניות עלה ב-12%.

    השבמחק
  2. שנת 2015 צפויה להסתכם כאחת השנים הקטלניות ביותר על כבישי ישראל בשנים האחרונות, והיא חותמת שלוש שנים רצופות של עליה במספר ההרוגים והנפגעים.
    http://rotter.net/forum/scoops1/270333.shtml

    השבמחק
  3. לדברי מבקר המדינה, מערך מאות מצלמות תנועה דיגיטליות (פרויקט א3) שהחל לפעול בחודש מרץ 2012, ומטרותיו העיקריות היו הגברת הבטיחות בדרכים ובכלל זה הפחתת מספר ההרוגים, נחל כישלון חרוץ
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-4770401,00.html

    השבמחק
  4. ראש אגף התנועה: "יש לנו אטימות ציבורית, ממשלתית ומשטרתית לתאונות הדרכים"
    http://www.themarker.com/dynamo/1.2898407

    השבמחק
  5. ניו-יורק: עשיתם תאונה? המשטרה תוכל לבדוק אם השתמשתם בטלפון בזמן התאונה
    http://rotter.net/forum/scoops1/305347.shtml

    השבמחק
  6. אפילו שופטי תעבורה מתחילים להשתכנע: המהירות המותרת בכביש 44 שליד אזור התעשייה בחולון, שבו אוכפת המשטרה מהירות באינטנסיביות, נמוכה מדי יחסית לתנאי הדרך.
    http://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5015417,00.html

    השבמחק
  7. האם המדינה תאלץ להשיב לנהגים את הקנסות ששלמו לאחר שצולמו במצלמות א3?
    http://rotter.net/forum/scoops1/448360.shtml

    השבמחק
  8. מודים באשמה: מצלמות המהירות לא קשורות לבטיחות בדרכים
    http://rotter.net/forum/scoops1/459464.shtml

    השבמחק
  9. הפרקליטות הורתה למשטרה להפסיק לחלק דוחות ממצלמות המהירות החדשות לאחר שנמצאו לא אמינות
    http://rotter.net/forum/scoops1/479469.shtml

    מצלמות המהירות: המדינה עלולה להיתבע במאות מיליוני ש''ח
    http://rotter.net/forum/scoops1/479593.shtml

    מומחה שבדק את מצלמות המהירות: "היו סטיות של 100 קמ"ש"
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5284221,00.html

    השבמחק
  10. חשיפה: ניסוי האמינות החשאי שסיבך את המשטרה
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5303933,00.html

    השבמחק
  11. בית המשפט: מצלמות המהירות לא אמינות, תקף בחריפות את המשטרה והבדיקות - ''בגדר שמועה''
    http://rotter.net/forum/scoops1/499714.shtml

    השבמחק
  12. לתשומת לב הנוהגים בכביש 22 עוקף קריות : המשטרה פרסה קרוב ל 16 מצלמות תנועה ״טקטיות״
    http://rotter.net/forum/scoops1/509738.shtml

    השבמחק
  13. האח הגדול: המשטרה התקינה עשרות מצלמות לתיעוד משתמשי הדרך
    http://rotter.net/forum/scoops1/526381.shtml

    השבמחק
  14. נציב התלונות: המשטרה הטעתה בכוונה את בית המשפט
    https://www.ynet.co.il/articles/0,7340,L-5450412,00.html

    נציב תלונות הציבור, דוד רוזן, ממליץ היום (ב') ליועץ המשפטי לממשלה לנקוט צעדים פליליים נגד תובעים במשטרה, בטענה כי אלה הסתירו מבית המשפט ומצוות ההגנה במכוון חומרים הקשורים לאמינות מצלמות המהירות. כמו כן המליץ... להדיח את נצ"מ שרית פיליפסון, ראש לשכת התביעות במשטרת התנועה, בעקבות רשת הסתרה ושקרים של התביעה המשטרתית בבית המשפט.

    השבמחק
  15. נהגים, עברתם על החוק? מורי הנהיגה ידווחו עליכם, רק אל תקראו להם שטינקרים: ''אנחנו לא מלשינים''
    http://rotter.net/forum/scoops1/529645.shtml

    השבמחק
  16. 18 תובעים נטשו את מחלקת התביעות באגף התנועה בתקופת נצ''מ שרית פיליפסון ועזבו את המשטרה בגלל יחס משפיל מצידה
    http://rotter.net/forum/scoops1/546535.shtml

    השבמחק
  17. המשטרה תפסה נהג ב-242 קמ''ש, כתב האישום בוטל לאחר שעורך דינו של הנהג ביקש לחקור בנושא את מומחי המשטרה, חזרה בה המשטרה מכתב האישום (כלכליסט)
    https://rotter.net/forum/scoops1/593932.shtml

    הקופה של מצלמות המהירות: כ-600 מיליון שקל בארבע שנים

    השבמחק
  18. חוק ההסדרים חושף: יופסק השימוש במצלמות המהירות
    https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3838095,00.html
    מתברר כי פרויקט הדגל של המשטרה והמשרד לבטחון פנים לא הביא לירידה במספר תאונות הדרכים או ההרוגים

    השבמחק
  19. התקנות החדשות של משרד התחבורה: חציתם כביש והסתכלתם בנייד - צפו לקנס
    https://rotter.net/forum/scoops1/675760.shtml

    השבמחק
  20. מערכת "עין הנץ" שמפעילה המשטרה בכבישים עשויה להיחשף בבג"ץ
    https://www.calcalist.co.il/local_news/car/article/Hk00wr3equ

    השבמחק
  21. במשטרה מעדיפים לתפוס נהגים בכביש 1 היכן שקל, ולא היכן שמסוכן
    https://rotter.net/forum/scoops1/703705.shtml

    השבמחק
  22. נסיעה פרועה, דיבור בטלפון וחצייה באדום: רוב הישראלים חשים סכנה כשהם רואים שליח
    https://rotter.net/forum/scoops1/744697.shtml

    השבמחק
  23. 4,000 מצלמות, וקנסות לפי מהירות ממוצעת: התוכנית החדשה למאבק בקטל בכבישים
    יצוין כי ישראל נמצאת כיום בפיגור גדול אחרי המתקדמות במדינות מערב אירופה מבחינת הקטל בדרכים, עם 6 הרוגים לכל מיליארד ק"מ שנוסעים כלי רכב בארץ, כפול משיעור ההרוגים באירופה.
    https://www.ynet.co.il/news/article/skdurmva9

    השבמחק