יום שלישי, 7 באוקטובר 2014

הפקעת מחיר ביצים ותגובת משרד הכלכלה



24 לספטמבר 2014.  שעה 1109
ערב ראש השנה ה'תשע"ה
אני קונה במכולת השכונתית, מארז 18 ביצים. המחיר: 20.50 ₪.
מחיר ביצים במדינת ישראל אמור להיות בפיקוח.  אני בודק בבית, מה המחיר שהייתי אמור לשלם, ומגלה שהאיש היה אמור לחייב אותי 1.75 ₪ פחות, כלומר 18.75 ₪ בלבד.

אני מחפש מידע באינטרנט, לומד קצת את החומר, וב- 1148 שולח אימייל (לוודא את העניין) ל- ציפי שיינקמן - הממונה על מחוז ת"א והמרכז ביחידת תקציבים תמחיר ופיקוח על המחירים, במשרד הכלכלה (שנמצא כעת ברשות השר נפתלי בנט); "לבירורים , ותלונות ניתן לפנות לפי אזור המגורים".  ציפי (לפי תיאור תפקידה) נראית לי המתאימה ביותר למשלוח האימייל (שמחתי שיש כתובות אימייל וניתן לפנות ישירות):

שלום ציפי,
אם את לא מטפלת בזה, אשמח לתעבירי פנייתי לגורם המתאים.

קניתי היום (רביעי, 24.9, ערב ראש השנה), אריזת 18 ביצים טריות רגילות, מחנות המכולת השכונתית.  עלות הביצים = 20.50 ש"ח (יש לי הקבלה).
מדובר בביצי עמיר. ברקוד: 7290015090049



לפי מחירי הפיקוח, 12 ביצים גדולות L טריות רגילות אמורות לעלות 12.50 ש"ח.
"באריזה קמעונית שאינה של 12 ביצים - המחיר המתקבל מחלוקת מספר הביצים שבאריזה ב- 12, כפול המחיר שלפי פסקה (1)"... ואם כך, אז 12.50 לחלק ל- 12 = 1.04 ש"ח לביצה כפול 18 ביצים באריזה = 18.75 ש"ח.
האם יש איזושהי הצדקה לחייב 1.75 ש"ח יותר... או שמדובר בהפקעת מחירים וחיוב יתר בוטה?

מצפה לתגובה ולמענה בהקדם,
תודה רבה מראש,

30 לספטמבר 2014. שעה 1202

שלום ציפי,
לפני שבוע שלחתי לך אימייל, אולם לצערי עדיין לא קיבלתי כל מענה?!
אשמח להתייחסותך,

לא חיכיתי הרבה, ומיד גם התקשרתי למשרדה של ציפי.  ענתה לי דקלה שאמרה שציפי כלל לא מטפלת בזה, ועלי לפנות ל- פיליפ גדג' - מרכז סחר פנים.
שאלתי/תהיתי מדוע לא קיבלתי כל מענה באימייל, או מדוע לא העבירה ציפי את האימייל לגורם המתאים, כפי שביקשתי... אך לא קיבלתי מענה משביע רצון.

ב- 1212, אני שולח לפיליפ את האימייל הנ"ל, ומוסיף (כל זאת, כשאני מכתב גם את ציפי):

שלום פיליפ,
לאחר כשבוע שלא קיבלתי מענה ממשרדה של ציפי... התקשרתי, ודקלה אמרה שיש לפנות אליך בנושא.  ראה להלן האימייל ששלחתי ופרטי המקרה אותו אני מבקש לברר.
אגב, ניסיתי להתקשר למשרדכם, לפני כמה דקות, אולם בשתי השלוחות לא היה מענה.
מחכה לתשובתכם,
בברכה,

ב- 1824... ציפי מעבירה את פנייתי לפיליפ (כנראה לא ראתה שכבר העברתי הפניה אליו, 4 שעות קודם?!):

להמשך טיפולך ומענה לפונה 

ציפי שיינקמן,
הממונה על מחוז תל אביב והמרכז

בפנייה הראשונית (כנ"ל) הייתי קצת אופטימי לגבי קבלת מענה מוסמך... אולם, כעת כבר אין לי ציפיות.  ראו "מדינה מפגרת", מאמר שכתבתי (נובמבר 2013).

1 לאוקטובר 2014
... תוך כדי הבירור, אני גם פונה לחברת "עמיר", כדי לברר ולשמוע מהם מה המחיר למוצר הזה; לכאורה זו אמורה להיות תשובה פשוטה... אך במקום זה (ולמרות המענה סבלני, האדיב, והמפורט של שני הנציגים) אני לא מקבל מחיר.

מירב (במשרד) אומרת שהם לא קובעים מחירים, אלא מועצת הלול... ומפנה אותי לשמעון (מנהל סניף הביצים, במחסן המרכזי, בראשל"צ).  שמעון אומר שלגבי מחיר 18 ביצים "אין הוראה מפורשת" כמה צריך/מותר לגבות, כי כל ההתייחסות היא לאריזת 12 ביצים. וגם, מוסיף שמעון, יתכן ש- 20.50 כולל את הפרש העלות של אריזת ה- 18 ביצים:
"אריזת 12 מיוצרת בארץ... ואריזת 18 מיובאת מחו"ל".

שמעון גם הוסיף ואמר, שע"פ החוק חייב להיות, ליד איזור ממכר הביצים, במקום בולט, לוח עם המחירים שבפיקוח (ליידע את הציבור).  אמרתי לשמעון שאו אין שם שלט כזה, או שהוא מוסתר ולא נראה לעין.

אגב, הפניה הראשונה ל- "עמיר" נעשתה דרך האתר שלהם (בטופס מוטמע), אך לא קיבלתי מענה.  בעקבות השיחה עם מירב, קיבל כתובת אימייל ושלחתי לעמיר שוב את פנייתי, וביקשתי מענה בכתב... אך זה בושש להגיע.

6 לאוקטובר 2014
...אזרתי אומץ, ואמרתי לבעל המכולת שנראה שאולי יש טעות במחיר.  הוא אמר שיבדוק עם "המחסן" (הספק?), אם לא חייבו אותו יותר מהנדרש (ואז הוא מגלגל את זה ללקוח?!).  אמרתי שיש מחירים ספציפיים, בפיקוח, באתר משרד הכלכלה... ובעל המכולת אמר: "מה שכתוב שם זה לא רלבנטי".  בקיצור, הוא ביקש שאשאיר הקבלה, והוא יבדוק.
לאחר כמה רגעים, כשנכנסתי שוב, לדבר אחר... הוא אמר, בוא קח את ההפרש... "בהנחה שאתה צודק"... ונתן לי 1.70 ₪, במקום 1.80 ₪... ואמר, "ככה זה החוק במדינת ישראל" לגבי חמש (5) האגורות ["עיגול מחירים... "סכומים המסתיימים ב-5 אגורות ומעלה יעוגלו כלפי מעלה ל-10 האגורות הקרובות"].

לא רציתי להמשיך להתווכח, ולומר שלפי החוק, העיגול לגבי 5 אגורות, הוא כלפי מעלה, ולא למטה.

נראה לי שתגובתו של בעל המכולת לעניין, ופעולתו "לתקן" המעוות... ההיא דוגמא קלאסית, ל- "עבירה גוררת עבירה".

חבל מאוד שנציג משרד הכלכלה, עדיין לא חזר אליי.

ב- 2010, פורסמה כתבה בנושא הפקעת מחירי מוצרים שבפיקוח (ראו להלן):
ותגובת משרד התמ"ת הייתה:
אין מספיק פקחים, ולכן אנו זקוקים לעזרת הצרכנים.

אז הנה... אני פונה ישירות למשרד הכלכלה... ועדיין לא מקבל מענה.
כדי לסבר את האוזן, מ- 24.9 עד אתמול, בניכוי חג, שבת, וערבי חג/שבת, היו 6 ימי עסקים מלאים ורגילים, לכאורה.  אולי הייתי מסתפק, לעת עתה, באימייל קצר שיציין, ולו: קיבלנו את פנייתך, הנושא בטיפול ובירור.  נחזור אליך בהקדם.

אני לא מצפה שה- "ממונה על מחוז ת"א והמרכז", בכבודה/ו ובעצמה/ו יכנסו לכל פניה של פלוני אלמוני... אבל בוודאי שיש להם עוזרים, סגנים, פקידים וכד'... שיכולים ואפילו צריכים וחייבים להתעסק בפניות מסוג זה.

"משרדי הממשלה לא עונים"... אז יש התקדמות מסויימת משנת 2004... אבל עשר שנים עוברות, וב- "מדינת ההייטק והסטארט-אפ" יש עדיין פיגור טכנולוגי עצום (יחסית לשאר העולם), במהירות התגובה, ובמודעות לשירות הגון והוגן.
הנה כתבה שהתפרסמה ממש ערב ראש השנה ה'תשע"ה: המדינה אינה עונה? כך תקבלו שירות.
עובדי המדינה, כמו ציפי ופיליפ (אלו שמקבלים משכורת מהקופה הציבורית) הם חלק מהחברה הישראלית, הנגועה בחוסר מודעות משווע.

אנסה, בלי נדר, להעביר קישור להשתלשלות הנ"ל ופרטי העניין לשר הממונה – נפתלי בנט.  אני מקווה שהוא זמין גם באימייל (שלחתי הודעות, באימייל, דרך אתר הכנסת ואתר "הבית היהודי": ללשכה, לרל"שית, ולמנכ"ל), ולא רק בפייסבוק (מועדון שאני עדיין לא חבר בו).

וכן, יידעתי (בטופס ולא באימייל) את המועצה הישראלית לצרכנות והמועצה לענף הלול, על המאמר הזה.

אם יהיו עדכונים, אעדכן בתגובות להלן, בלי נדר... או, שבעלי העניין בעצמם, יגיבו לנ"ל בעצמם.


לקריאה נוספת:

הערה/הצעה:
אולי... כדי שקנסות יהיו מרתיעים ואפקטיביים... יש לקנוס 1,000 ₪ על כל אגורה מעל המחיר הנכון... ולעקוב אחרי מפירי החוק הסדרתיים, להענישם עד כדי סגירת בית העסק... וווידוא שהם אינם עוסקים במסחר ומכירות.

4 תגובות:

  1. "בדיקת המענה הטלפוני והאתרים של חמישה משרדים מרכזיים מגלה תמונה קשה" (אוגוסט 2012)
    http://www.themarker.com/consumer/1.1801805

    השבמחק
  2. *** תגובה למאמר ***
    הראשון להרים את הכפפה ולהגיב (ב- 1422) היה שמואל לויט – מנכ"ל המועצה לענף הלול:

    "מחירי הביצים (למעט ביצים מיוחדות) נמצאים תחת צו פיקוח מחירים, אשר נחתם ע"י שרי האוצר והחקלאות. סמכויות האכיפה לגבי צו זה אינם בידי המועצה לענף הלול".

    השבמחק
  3. לפיד ליצרני המזון: תוזילו - או שאטיל עליכם פיקוח מחירים
    http://rotter.net/forum/scoops1/145177.shtml

    השבמחק
  4. רשתות, מכולות ופיצוציות באילת הפקיעו מחירים וזייפו משקלים
    https://rotter.net/forum/scoops1/701421.shtml

    השבמחק